ملا محمد مهدي النراقي ( مترجم : مجتبوي )
336
جامع السعادات ( علم اخلاق اسلامى ) ( فارسي )
فصل 11 الفت و ديدار چنان كه اشاره شد ضد قهر و دورى كردن ، الفت گرفتن و ديد و بازديد است ، و اين از نتايج خيرخواهى و محبّت است ، و ثواب آن از حد شمار بيرون است . از حضرت امام باقر عليه السّلام روايت است كه : « رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلَّم فرمود : جبرئيل مرا خبر داد كه خداى عز و جل فرشته اى را به زمين فرستاد ، فرشته مىرفت تا به در خانه اى رسيد كه مردى از صاحب خانه اجازهء ورود مىخواست ، فرشته به او گفت : با صاحب خانه چه كار دارى ؟ گفت : او برادر مسلمان من است براى خداى تبارك و تعالى به ديدن او آمدهام . فرشته گفت : كار ديگرى ندارى ؟ گفت : نه . فرشته گفت : من فرستادهء خدا به سوى توام ، خداوند تو را سلام مىرساند و مىگويد : بهشت براى تو واجب شد ، سپس گفت خداى عز و جل مىفرمايد : هر مسلمانى كه مسلمانى را ديدار كند ، او را ديدار نكرده بلكه مرا ديدار كرده ، و ثواب او بر عهدهء من بهشت است « . و امير مؤمنان عليه السّلام فرمود : « لقاء الإخوان مغنم جسيم و إن قلَّوا » « ديدار برادران غنيمتى بزرگ است ، اگر چه [ اين گونه برادران ] اندك و كميابند » . امام باقر عليه السّلام فرمود : « إنّ للَّه عزّ و جلّ جنّة لا يدخلها إلا ثلاثة : رجل حكم على نفسه بالحقّ ، و رجل زار أخاه المؤمن في اللَّه ، و رجل